Gr. II
7.04.2021
Rozmawiamy o szczerości.
„Kłamstwo ma krótkie nogi”.
CELE:
– poznanie wartości „szczerość”;
– kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich;
– zachęcanie do szczerości i mówienia prawdy
Poznajemy części ciała:
Omawianie wartości „szczerość” – słuchanie wiersza „Kłamczucha” J. Brzechwy’
rozmowa na temat kłamstw, które opowiadała bohaterka utworu.
Kłamczucha
„Proszę pana, proszę pana,
Zaszła u nas wielka zmiana:
Moja starsza siostra Bronka
Zamieniła się w skowronka,
Siedzi cały dzień na buku
I powtarza: kuku, kuku!”
„Pomyśl tylko, co ty pleciesz!
To zwyczajne kłamstwa przecież.”
„Proszę pana, proszę pana,
Rzecz się stała niesłychana:
Zamiast deszczu u sąsiada
Dziś padała oranżada,
I w dodatku całkiem sucha.”
„Fe, nieładnie! Fe, kłamczucha!”
„To nie wszystko, proszę pana!
U stryjenki wczoraj z rana
Abecadło z pieca spadło,
Całą pieczeń z rondla zjadło,
A tymczasem na obiedzie
Miał być lew i dwa niedźwiedzie.”
„To dopiero jest kłamczucha!”
„Proszę pana, niech pan słucha!
Po południu na zabawie
Utonęła kaczka w stawie.
Pan nie wierzy? Daję słowo!
Sprowadzono straż ogniową,
Przecedzono wodę sitem,
A co ryb złowiono przy tym!”
„Fe, nieładnie! Któż tak kłamie?
Zaraz się poskarżę mamie!”
Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu: Kim była bohaterka wiersza? Do kogo zwracała się Kłamczucha? Co pan odpowiadał na jej kłamstwa? Jakie kłamstwa opowiadała Kłamczucha? Czy warto jest kłamać?
„Mówię prawdę czy kłamię?” – ćwiczenia uważnego słuchania. Rodzic wygłasza zdania, a dzieci mogą się do nich ustosunkować. Gdy zdanie jest prawdziwe – klaszczą w dłonie, fałszywe – łapią się za nos. Teraz jest jesień? Masz długie włosy? Masz brata? Masz siostrę? Czy trawa jest zielona?
Oglądanie bajki i rozmowa na jej temat?
https://www.youtube.com/watch?v=ctKdWRkIMaA
Jakim chłopcem był Pinokio? Dlaczego skłamał wróżce? Co to znaczy, że kłamstwo ma krótkie nogi? Czy wy kłamiecie, dlaczego?
Technika twórczego myślenia:
Problem: „Co by było, gdyby wszyscy ludzie zaczęli kłamać?”
Wysłuchanie piosenki „Ropucha kłamczucha”.
Zagadki pantomimiczne w wykonaniu rodzica. ”W jakim jestem nastroju – co czuję?”
Rodzic:
• uśmiecha się
• podskakuje
• płacze
• rzuca książkę na podłogę
• wącha kwiatki
Rysujemy emocje przy piosence:
Możecie rysować buźki w kółeczkach, serduszkach różnego koloru, drewnianych łyżkach, balonach, papierowych rolkach lub wydrukować gotowe buźki.
https://pixabay.com/pl/illustrations/szcz%C4%99%C5%9Bliwe-twarze-emotikony-bu%C5%BAka-5049116/
You must be logged in to post a comment.